De winst zit aan de voorkant

Dit artikel komt van: ‘De winst zit aan de voorkant’ (urban-innovators.nl)

Investeer zo vroeg mogelijk in de omgeving. Daar pluk je in de realisatiefase de vruchten van. Vanuit deze visie werkt Kristel Huisman als zelfstandig omgevingsmanager in diverse bouw- en infraprojecten in de Randstad. “En realiseer je: de omgeving is van ons allemaal.”

“Soms word je als omgevingsmanager pas ingeschakeld als er gedoe is. Omwonenden die in opstand komen, de gemeente die een handhavingsverzoek krijgt en de bouw zelfs stillegt. Maar dan ben je al te laat.” In een paar woorden schetst Kristel Huisman (38) een worst case scenario voor een bouwproject in de realisatiefase. Ter illustratie van hoe het volgens haar wél moet: “Investeren in het begin van het proces.”

Brug

Na verschillende functies in de makelaardij en bij Heijmans en BAM werkt Kristel sinds 2019 als zelfstandig omgevingsmanager voor aannemers en ontwikkelende bouwbedrijven. Als geboren Rotterdamse combineert ze in haar werk een ‘geen woorden maar daden’-mentaliteit met een open houding en de wil om te verbinden. “Of het nu gaat om infra- of bouwprojecten, om tenders of realisatie, de omgevingsmanager vormt altijd de brug tussen extern en intern, tussen de omgeving en de projectorganisatie.”

Haarlemmerolie

Omgevingsmanagement heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een zelfstandige disclipline naast ontwerp en techniek, stelt Kristel. Waar de functie tien tot vijftien jaar geleden vooral bestond uit communicatie, hebben omgevingsmanagers nu een veel bredere rol in het proces, onder meer door het vroegtijdig beheersen van conditionering en het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met stakeholders. “Haarlemmerolie worden we wel genoemd. Met als doel: een tevreden omgeving voor, tijdens, maar ook na het project.”

Respect van omgeving verdienen

In haar werk ervaart Kristel de veranderingen in de samenleving heel duidelijk. “Burgers zijn veel mondiger geworden. Ze googelen zelf naar inhoudelijke zaken, organiseren zich in de buurt via Whatsapp en hebben vaak korte lijntjes met gemeenteraadsleden of met de wethouder. Die ontwikkeling wordt alleen maar sterker, daar moet je als ontwikkelaar of aannemer rekening mee houden. Dat betekent voor ons projectorganisatie: respect verdienen en vertrouwen opbouwen. Het belangrijkste daarin is: afspraak is afspraak. Doen wat je hebt beloofd.”

Klantvraag

Niet alleen de wensen en eisen van de omgeving, ook de klantvraag verdient vaak extra aandacht, ziet Kristel. “Vaak blijkt dat de aannemer een bepaalde eis van de opdrachtgever – gemeente, provincie, Rijkswaterstaat – niet goed heeft geverifieerd. De interpretatie is toch anders dan de klant had bedoeld. Het is daarom belangrijk om na de opdrachtverlening daarop door te vragen en alle eisen SMART te maken. Voordat je de realisatie ingaat.” 

De rest van dit artikel lees je hier

Gerelateerde artikelen